Mengenali aib dan hati sendiri



Assalamualaikum


hai dan selamat untuk semua . semoga sihat hendaknya dan gembira selalu. 


hari ini saja nak share tentang mengenali aib kita sendiri . kadang-kadang kita tak sedar tentang keburukan kita, betul tak .jangan nafikan, tiada semua yang sempurna, sometimes mesti ada hari-hari kita ta sedar kan. tapi masa dan tempat kita berada je akan memberitahu keburukan yang kita ada tapi kita cuba untuk menafikan.

jangan malu dengan keburukan diri sendiri, semua pasti ada kelemahan masing-masing dan harus lah kita improve diri sendiri dari yang jahat jadi baik. ta kan selalu nak jadi jahat je, betul ka ? salah sorry :) dan yang penting jangan lah kita nak ngaku kita ni bagus ja, perhatikan diri kita , bak kata buat investigation atas diri kita ni macam mane, dah cukup sempurna ka .jadikanlah hari ini lebih baik dari semalam okayy ?

kalau nak tahu kita ni jahat ke, ade salah ke setiap perkara yang kita lakukan, bersahabat lah dengan para ulama, ringankan tulang untuk ke masjid, kawan dengan orang yang selalu ringan diri untuk ke masjid, automatic kita pun akan ikut. kita pun da boleh jadi makin baik, kawan dengan orang yang suka dengar tazkirah bukan dengan orang yang asyik nak tengok konsert atau g funfair ka , sorry kepada sesiapa, kalau kita kawan dengan orang hisap rokok , automatic kita akan ikut kan . mesti terpengaruh, ini kepada lelaki. insyaAllah perenpuan ta de kan . kerana para ulama ni sahaja yang akan menegur jika kita dalam melakukan kesalahan

cari la sahabat, bukan kawan .sahabat yang ikhlas berkawan,ikhlas menegur untuk kebaikan diri kita .sahabat yang kisah pada kita, semestinya dia mahu sahabatnya sentiasa ke jalan yang benar dan diredhaiNYA .

musuh ni selalu ada dimana kita ada. bila ada musuh , musuh ni suka ikut kemana kita ada sebab dia ta suka kita, dia akan tahu apa je kita buat, mesti la dia akan sound direct bila dia dah sangat tak suka kita kan. dari itu kita boleh tahu kelemahan kita kan . walaupon teguran dari musuh akan menyakitkan .mungkin kadang-kadang ia akan membantu kita kearah kebaikan. seronok juga la ada musuh ni, heee . sorry kalau salah .



*bai bai nak study, dah azan asar .

*wish me luck for paper last tomorrow is REAL ESTATE, then balik rumah di kuala lipis , sape2 boleh datang nanti ye :)


1 comment:

Nisa Greennnpanda said...

ssh la nk cr sahabat.. kwn mmg ramai, tp xde sahabat, huhu~.. yup, mmg nobody's perfect..