Beza wasiat dan harta pusaka



Assalamualaikum


Hai semua baik-baik belaka hendaknya


sebelum mula dengan tajuk di atas tu, nak minta maaf dulu sebab saya ta de la tahu sangat nak bercakap tentang ini, hanya mahu berkongsi. 

wasiat dan harta pusaka ni beza sangat maksudnya tapi orang mesti paham setiap orang mesti melakukan wasiat, okay wasiat harus dilakukan untuk menyenangkan waris atau orang sekelilingnya . pemilik harta boleh mewasiatkan sesiapa untuk menguruskan hartanya kelak yang pasti warisnya la kecuali pemilik harta sudah tiada waris.


apa yang saya tahu segala wasiat yang boleh menyebabkan waris susah untuk ikut tidak wajib lah diikutkan sepenuhnya , contoh 'minta isterinya berkahwin dengan kawan baiknya', kena duduk selama sebulan di rumah   arwah' ( segala-galanya terpengaruh dengan cerita da saya ni ) apa ja la lagi segala wasiat yang agak pelik tidak wajib untuk dituruti... tapi sekarang apa yang kita tengok, ramai yang ikut , mungkin mahu arwah dalam keadaan yang tenang.



setelah pemilik harta meninggal dunia, hartanya juga wajib diselesaikan, diberi hak milik setelah selesai segala hal-hal pengebumian tapi ramai orang akan tunggu sampai beberapa bulan pemergian arwah, seeloknya kita laksanakan pembahagian harta secepat mungkin.



sebenarnya wasiat juga tidak dikaitkan langsung dengan pembahagian harta kepada yang hak memiliki iaitu isteri, anak , ibu ayah , juga saudara mara yang lain. tetapi wasiat yang dibuat untuk memenuhi niat arwah mahu menyedekah kepada orang yang disayangi iaitu bukan darah dagingnya atau kepada anak yatim.


tapi darah dagingnya akan menerima harta pusaka mengikut fara'id...tidak perlu dinyatakan dalam wasiat.


*minta maaf jika ada salah
*harta yang ada perlu la diselesaikan segera supaya tiada pergaduhan di hari kelak .



Diyana Ali


2 comments:

deeyadzuizz said...

kite p0n dah join..hai diana...kite jln2 sini dah follow u hehehe

Pendamba Mawar said...

disebabkan ini ramai jugak yang bergaduh.:)