4 tanda berat badan tak nak turun


 Assalamualaikum

kenapa kalau kita dah exercise banyak kali, tak terkira, beribu, sejuta, tak terkata kan tapi still berat badan kita mantain tu jugak, kadang2 naek melampau. bahaya bahaya, risau pun ada, bila kita cakap kat kawan-kawan mahu kurus tapi kawan pulak errrr. ! ape la budak ni .?? tapi tu la kenyataan nya kan dan itu la yang tertulis, tak dapat diubah . tapi maybe ada satu benda yang kita tak sedar bila mase kita dah buat, sehingga berat pun tak mahu turun . hahaha .so renung2 kan lah apekah itu ? ada 4 tanda yang boleh kita renungkan wahai sahabat2 dan sekalian umat yang nak kurus tu walaupun kadang2 tak membawa faedah pun especially remaja perempuan termasuk la me ! hehe :)) maybe ada byk lagi sebab tapi diberitahu 4 perkara.

1 ) adalah makan makanan yang berkuantiti tinggi
kalau da makan tu tak pandai nak control kan, lebih lebih bila time puasa. tak dapat tahan nafsu makan yang tak dapat makan dari pagi, sekali makan memang penuh la satu pinggan dgn lauk pauk tu .tambah kueh mueh ,pencuci mulut. kalau air, mesti air sejuk. confem ! so, kurang kan la if ia tak perlu pun.

2 ) makanan yang berkolestrol tinggi
banyak makan makanan yang digoreng tapi tu la makanan yang penuh kolestrol kan tapi tu la makanan seharian kita yang susah sgt lah nak tinggal . memang payah la kita kalau tak nak makan makanan bergoreng tapi tu la patut kita hindarkan sebelum memberi padah . kita boleh makan tapi mesti pandai mengawal dan mengatasinya .

3 ) makan sewaktu berdiri
kalau perkara begini tak tahu la sering tak berlaku tapi maybe berlaku pada certain2 manusia yang suka .haha .kadang2 la kan . ia tak dapat nak hadam makanan bila kita sering makan semasa berdiri . kita boleh hindarkan. tak semestinya makan shja bahkan minum pun harus duduk untuk membiarkan ia mengalir dengan baik.

4 ) banyak menguyah
banyak menguyah kudap kudapan juga boleh membawa effect pada berat badan yang tak mahu turun .sering sangat la manusia yang suka makan pelbagai kudapan especially time buat homework, sambil berjalan ...

No comments: