Setiap Kata-Kata Satu Doa


Assalamualaikum 

kita pernah terfikir tak setiap apa yang kita lontarkan dalam kehidupan seharian kita adalah satu doa . kata positif mahupun kata negatif boleh dijadikan satu doa. jika kata negatif lebih banyak kita cakap, apakah ia boleh menjadikan satu doa dan realiti.


setiap kehidupan seharian banyak dugaan yang kita tempuh , lebih lebih pada mereka yang belajar, bekerja . jadi ada saja yang tension , bengang , mulalah naik angin , ada saja yang tak kene dan mengeluarkan kata kata yang tidak enak 


contohnya dengan situasi 1 

orang 1 : boleh pinjam duit tak, tengah kering giler niii ?
orang 2 : sorry babe, gua pun TAKDE DUIT

Sememangnya kita bukan tiada duit tapi kekurangan duit. ape mungkin kita boleh jawab dengan cara "gua pun kekurangan duit, cukup cukup untuk seminggu sementara tunggu elaun makan"


situasi 2

orang 1 : alamak kau ni , pegi mati laaaa

mungkin sebegini terjadi dalam suatu pertengkaran yang tidak puas hati sesama sendiri. mulalah dengan orang yang kita sayang pun kita boleh cakap macam tu. sememangnya ajal maut itu takdir ALLAH tapi kalau Allah makbulkan percakapan kita yang sebenanya kata kata itu satu doa



kalau kita cakap kita cantik pun adalah satu doa. jangan lah terlalu merendah diri dengan kesempurnaan diri yang Allah sudah pinjamkan . jangan merendah diri dengan cakap kita tak cantik, kita bodoh and etc. Ia boleh jadi satu doa , dan setiap yang Allah jadikan sememangnya cantik dan indah

tapi jangan menjadikan keyakinan dalam diri satu kebanggaan kerana semua yang kita ada hanya satu pinjaman


entry ini tak ditujukan kepada sesiapa , hanya untuk dijadikan padangan dan untuk kita amalkan . sekian , yana :)

6 comments:

KhaiZa said...

kadang2 tu terlepas ckp tanpa sedar... hu hu hu...
--
info tentang everlynn skincare disini http://stokiseverlynn.blogspot.com penyelesaian terhadap masalah jerawat anda..

Mardhiyyah Ridzuan said...

Sebab tu Nabi dah ingatkan para ibu supaya berjaga2 dalam berkata-kata dengan anak, sebab doa ibu mudah makbul. =)

cik ika said...

bila da marah memang ta perasan ape yg kite katakan

nuyui a.k.a miss YUI said...

btoi tu..stuju sgt dgn entry ini..

cotton candy said...

betul 2..time tegok cermin 2 bace lah doa..t allah akan makbulkn doa 2..jgn lupa puji diri ckit smbil2 tgk cermin 2..hehe..i2 kira doa pe...haha

missNick said...

kena biasakan diri dengan menyebut perkataan2 yang positif untuk dapatkan jiwa yg tenang....dan juga sebagai doa....sy selalu marah students yg selalu sebut perkataan negatif macam malas, tak pandai, bodoh, etc...lama2 diaorg cukup berjaga2 depan sy....tp tak tau la kt belakang mcm mana hehe.....