Mainan Tidur




mimpi itu mainan tidur saat kita sedang tidur even malam atau siang .orang tua selalu akan bilang mimpi itu hanya mainan tidur tapi boleh kah ia nyaa jadi suatu kenyataan . mungkin kita cakap mainan tidur sebab untuk tidak menakutkan perasaan kita jika mimpi sesuatu yang pelik atau buruk.


mainan tidur yang hanya mengacau kita saat tidur, satu mainan yang tidak pernah terjadi,mimpi itu kadang kadang buat hati kita gembira, kadang kadang hati kita akan sedih sesudah terjaga dari tidur . alangkah jika benar mimpi itu seringkali akan berulang .


mimpi yang sering boleh buat hati kita sangat sangat gembira dan tidak ingin untuk sedar , mimpi yang hanya akan buat kita sedih dan menangis dan tidak ingin mimpi itu datang kembali. mimpi yang hanya akan buat kita rasa dalam ketakutan dan tidak ingin ianya terjadi di alam realiti



kadang kadang mimpi yang gembira boleh buat hati kita semangat untuk bangkit, seolah olah mimpi itu suatu kenyataan



mimpi itu sangat indah
kadang kadang aku rasa sangat ingin kembali bermimpi
aku selalu menunggu mimpi yang sama menjelma
untuk ku ulang mimpi yang sama
dan terus mewarnai hidup ku yang kala duka dan gembira
tapi aku hanya tinggalkan angan angan kosong


biarkan semua mimpi bertabur di langit malam
biarkan mimpiku sampai ke bintang
dan mimpi itu berkelip bersama bintang bintang di langit
biarkan ianyaa menemani hingga pagi
sampai matahari menemukan jejaknya di kaki subuh
dan menyimpannya sebagai energy hangat esok
saat musim dingin berlabuh tak akan pernah ada tungku yang membeku
 sebab semua telah terlatih untuk tetap menyala menjadi cahaya


aku hanya berharap agar mimpi itu datang 
kerna aku sangat rindu saat mimpi itu datang menjelma


salam, diyana ali :)

 

Walaupun Terpaksa


 

Bertudunglah walaupun keadaan terpaksa


solatlah walaupun keadaan terpaksa


puasalah walaupun keadaan terpaksa


kerana kewajipan itu memang kadang kala sifatnya terpaksa 


dari keterpaksaan itu perlahan lahan kita akan menemukan hikmah


dan pada akhirnya hati pun menjadi ikhlas untuk beribadah kepadanya


ada usaha untuk kita melakukan sesuatu , pasti ada jawapannya


ada usaha untuk kita belajar mencari keikhlasan itu pasti akan ada


jika ingin menunggu keikhlasan hati terlebih dahulu untuk beribadah tetapi sehingga bila 


umur kita , ajal maut itu racangan ALLAH, kita belum tahu bila masanya sampai


Hidayah bukan untuk ditunggu , melainkan dicari


InsyaALLAH ia ibarat makanan, jika tidak disuap, manakah ia masuk ke mulut :)


selamat beramal :)

  

selfish atau sebaliknya


 

tweet tweet ! okay mengapakah ?  mungkin kebosanan yang melanda diri , sedangkan diri teramat sibuk tapi kehilangan idea untuk terus menjalankan tanggungjawab di sini. mungkin tajuk tidak beri effect pada entry kali ini . okay biar lahhhh :P



gelak sebentar :P


selfish itu mementingkan diri sendiri untuk kebahagian diri sendiri tanpa memikirkan tentang orang lain. hati kawan , sahabat, boyfriend, girlfriend ke , lantak laaaa. asalkan apa yang die inginkan tercapai dan boleh buat die happy tapi selfish ni ada baik dan buruk nya untuk kita


pentingkan diri sendiri 
awak akan rasa gembira tapi kadang kadang awak akan rasa kehilangan dan terpinggir kerana sikap kita yang pentingkan diri sendiri tanpa memikirkan hal orang lain . 

pentingkan diri orang lain 
- awak akan rasa puas hati dapat menyenangkan orang lain tapi dalam masa yang sama awak akan rasa sakit hati kerana perasaan diri sendiri dipinggirkan. malah , awak akan buat orang sekeliling berasa geram kerana pentingkan diri orang lain tapi telah menyusahkan ramai orang. 

- awak akan dihormati tapi orang akan pijak kepala kita dan mengambil kesempatan atas kebaikan kita kalau kita terlalu memikirkan kepentingan orang lain.




sekian , terlanjur kata aku mohon maaf :)

 

Luahan Rasa Cinta


  

Luahan rasa cinta boleh dilakukan dalam pelbagai cara, mengikut keselesaan masing masing. ada yang berkeputusan untuk meluahkan dan ada yang rasa untuk mendiamkan diri, menyimpan rasa cinta, perasaan hati masing- masing .  


*awak macam pro lah nak berbicara soal cinta 


okay teruskan, bagaimana cara untuk kita luahkan perasaan hati kita pada seseorang, ia ada cara tersendiri agar semuanya berjalan dengan baik. *okay betul ke ni,  macam apa je ! Hahahaa



1) Ungkapan cinta dengan sesuatu

Ungkapan cinta tidak hanya dengan ucapan, tetapi seharusnya ada elemen lain, misalnya, selitkan bersama sesuatu yang amat digemarinya. Jika anda lelaki, berikan si gadis bunga mawar atau cincin, kerongsang. Jika anda perempuan, cukup dengan senyuman dan kata cinta.


2 ) Ungkapkan cinta secara langsung 

Si dia akan lebih menghargai jika anda berbicara secara langsung. Jangan mengatakan cinta melalui perantara seperti teman, telefon, surat atau email.


3 ) Kenali si dia dengan baik 

Hal ini penting supaya anda tidak kecewa pada saat menuturkan rasa cinta yang membara itu. Jika yakin anda akan diterima, jangan ragu-ragu.


4 ) Siapkan Mental

Ini juga perkara paling penting supaya semua rancangan tidak tergendala di tengah jalan. Jangan sampai suara tidak terkeluar atau peluh ketika mengucapkan kata cinta.


5 ) Berdoa sebelum mengungkapkan cinta

Perkara ini adakalanya dilupakan atau kadangkala dianggap remeh. Dengan berdoa, rancangan anda lebih membawa keberkatan. Jika ditolak, biarkan saja dan anda harus pasrah atau reda.