nothing to do -.-


 Assalamualaikum

kita hidup di dunia sebagai manusia, hamba kepada Allah, anak-anak kepada kedua ibu bapa, diberi amanah untuk belajar dan berjaya, sebagai kawan-kawan yang setia dan bertanggungjawab antara kita . kalau tak de tanggungjawab, boleh bahagia ke, boleh senang ke hidup ni. kita diberi tanggungjawab oleh cikgu atau pensyarah untuk ape, untuk menyiapkan segala tugasnya . 

mereka membantu kita dalam segala ujian, rintangan yang kita tempuh selama kita hidup ni. kita haruslah menyelesaikan tanggungjawab pensyarah itu bersama bukan hanya melepaskan tangan pada seorang . kita hidup di dunia dengan pelajari berbagai benda, untuk berjaya, untuk merealisasikan segala impian keluarga. anda haruslah ada tanggungjawab itu . 


kalau nak disukai atau dicintai oleh rakan-rakan, pensyarah, ada rasa tanggungjawab sesama kita itu penting, jangan hanya memikirkan keseronokan diri sendiri dengan melepaskan di bahu kawan .

kenapa dan mengapa kita tiada tanggungjawab :
  1. tak puas lagi dengan kehidupan yang sedia ada
  2. sebab dah fikir diri tu hebat sangat atau sibuk sangat dengan hal lain sehingga mengabaikan yang lebih penting
  3. ada yang lebih penting dari tanggungjawab diri sendiri . kalau rasa macam tu, pikir dulu diri sendiri tapi bukan penting kan diri sendiri
  4. nak hidup senang dan lepas tanggungjawab.
  5. malu bertanya sesat jalan
  6. tak pernah pikir semua perasaan tu walau pun penah alaminya
  7. rasa ada orang yang akan menyelesaikan tanggungjawabnya
  8. banyak sangat alasan
  9. letih
  10. done
Kita meyakini bahwa kita keturunan Adam dan Hawa. Kita makhluk mulia. Kita bukan keturunan binatang. Kita mesti jaga kedudukan istimewa ini. Allah mengingatkan kita bahwa status manusia akan direndahkan oleh Allah dan kita akan ditempatkan di kerak neraka kelak kecuali jika pada kita ada dua sifat iaitu iman dan amal soleh.

No comments: